Abstract:
Proces szkolenia i rozwoju jest postrzegany przez większość organizacji, jeśli
nie przez wszystkie, jako bardzo ważny czynnik ich efektywnego funkcjonowania.
Niektóre firmy przykładają do niego dużą wagę już od dawna, a pozostałe muszą sobie
jak najszybciej uświadomić jego znaczenie, aby przedsiębiorstwo mogło być
konkurencyjne na rynku. Działalność szkoleniowa powinna rozwijać się i zmieniać wraz z biznesem. Specjaliści zajmujący się tą dziedziną muszą udowodnić wartość przeprowadzanych szkoleń – przede wszystkim poprzez osiąganie przez firmę wyniki.
Celem pracy jest przedstawienie efektywności szkoleń zawodowych
na przykładzie Izby Celnej oraz sposoby pomiaru ich efektywności.
Przedstawiono koncepcje kształtowania polityki szkoleniowej, projektowania i realizacji szkoleń, funkcje szkoleń jak i ich role w procesie rozwoju kapitału ludzkiego oraz jak i narzędzie rozwoju potencjału ludzkiego w organizacji. Zaprezentowano zagadnienia związane z kluczowym dla oceny efektywności szkoleń zawodowych z uwzględnieniem pomiaru efektywności szkoleń zawodowych oraz ról komórek personalnych w procesie rozwoju kapitału ludzkiego. Scharakteryzowano badaną jednostkę, przedstawiono kwestionariusz wywiadu, zaprezentowano politykę szkoleniową stosowaną w Izbie Celnej oraz zasady prowadzenia szkoleń wraz z wnioskami.