Abstract:
We współczesnym świecie człowiek nie udaje się w podróż głównie dla wypoczynku, ale bardzo często w celach służbowych. Potrzeba spotkań i negocjacji z przyszłymi kontrahentami i przedstawicielami innych firm jest jedną z pobudek aktywnych przedsiębiorców. Mając na uwadze współczesne zagrożenia wojen, kataklizmów nawiedzających naszą rzeczywistość można powiedzieć, że turystyka biznesowa jest postrzegana na świecie jako najbardziej dochodowa z ogółu działalności turystycznej. W Polsce turystyka biznesowa nie jest do końca doceniana przez nasze ustawodawstwo. Ludzie polityki łączą tę część turystyki z innymi, co dla niej samej nie jest dobre. Od 1998 roku działa Stowarzyszenie „Konferencje i kongresy w Polsce”, które skupia ponad 100 firm i osób specjalizujących się w tej branży. Jest to jedna z nielicznych, a można powiedzieć jedyna tego typu organizacja. W związku z powyższym bardzo ważne było powołanie polskiego odpowiednika światowej organizacji, „Convention Bureau”, która powstało w Polsce w 2003 roku pod nazwą Biuro Konferencji i Kongresów – Polska. Jest to wyspecjalizowana instytucja marketingowa koncentrująca się na akwizycji konferencji i kongresów oraz innych wizyt gości biznesowych, która może przełamać impas w promocji tej najbardziej obiecującej części turystyki. Niniejsze opracowanie ma na celu przede wszystkim przedstawienie turystyki biznesowej jako jednego z istotnych źródeł przychodu dla firm turystycznych. Celem praktycznym jest ukazanie przekształceń hoteli i ośrodków turystycznych, jak również specyfiki działań marketingowych i jakości usług przewidzianych dla turystów biznesowych.