Mobbing jako problem współczesnych polskich przedsiębiorstw

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Malczak, Jan
dc.contributor.author Dobosz, Ewa
dc.date.accessioned 2014-01-31T13:27:08Z
dc.date.available 2014-01-31T13:27:08Z
dc.date.issued 2012-03-02 17:41:32
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/5058
dc.description.abstract Celem pracy jest opis zjawiska mobbingu. Szeroko rozumiane pojęcie zostało omówione pod kątem jego istoty, przyczyn powstawania, czynników wpływających na jego rozwój i w końcu zaprezentowaniu metod walki z mobbingiem. Skupiono się głównie na mobbingu występującym w przedsiębiorstwach, gdzie najłatwiej dokonać jego charakterystyki. Pokazano rodzaje i fazy mobbingu, jego skutki, regulacje prawne w różnych krajach europejskich oraz pokrótce zaprezentowano sylwetki mobberów i osób mobbingowanych. Badania zjawiska zostały przeprowadzone w firmie X, działającej w branży odzieżowej. Badana firma ma swój oddział w Nowym Sączu, jednak dla pełniejszej analizy posilono się obserwacjami dokonanymi w jej innych oddziałach na terenie całego kraju. W celu dokonania analizy sporządzono ankietę dotyczącą zjawiska mobbingu, skierowaną do pracowników firmy. Dostarczyło to możliwość uwidocznienia istnienia zjawiska, wbrew początkowym opiniom o jego braku. Dało również większą świadomość pracownikom o własnych możliwościach przeciwdziałaniu zjawisku. Dzięki tym wnioskom, stworzono środki zaradcze, skierowane głównie do kierownictwa, w celu zwalczania mobbingu w organizacji, co z kolei pozwoli na polepszenie warunków pracy oraz zwiększenie wydajności pracy. pl
dc.description.abstract A description of the phenomenon of the mobbing is a purpose of the work. Widely the understood notion was discussed under the angle of his being, reasons for coming into existence, factors affecting his development and in the end for presenting methods of the fight against the mobbing. They concentrated on the mobbing appearing in enterprises mainly, where it is easiest to make his characteristics. Kinds were shown and phases of the mobbing, his effects, regulations in various European countries and briefly were presented silhouettes mobber and of persons mobbing. The research on the phenomenon was conducted in the company X, operating in the clothing industry. The studied name has its branch in Nowy Sącz, however for fuller analysis they refreshed themselves with caused observation in for her other will have an influence in the entire country. In order to make analysis a concerning questionnaire form of the phenomenon of the mobbing directed at employees of the company was drafted. It delivered the possibility of showing the existence of the phenomenon, against initial opinions on his lack. It gave the also greater awareness to employees about own possibilities for counteraction for phenomenon. Thanks to these conclusions, preventive measures directed mainly at the management in order to fight the mobbing in the organization as next were created will permit the work output improving working conditions and increasing. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject mobbing pl
dc.subject mobber pl
dc.subject osoba mobbingowana pl
dc.subject przeciwdziałanie pl
dc.subject organizacja pl
dc.subject ankieta pl
dc.subject person mobbing pl
dc.subject counteraction pl
dc.subject organization pl
dc.subject questionnaire pl
dc.title Mobbing jako problem współczesnych polskich przedsiębiorstw pl
dc.title.alternative Mobbing as a problem of modern Polish enterprises pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-01-31T13:05:14Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info