Abstract:
Ruch szkół społecznych powstał jako rezultat rodziców, nauczycieli oraz działaczy oświatowych, którzy pragnęli zmiany dotychczas istniejącego systemu edukacji. W nowej sytuacji społeczno – politycznej zorganizowali się i podjęli wspólne działania. Szkoły społeczne działają od 1988 roku i jest ich obecnie w Polsce około dwóch tysięcy. Są zjawiskiem niezwykle zróżnicowanym pod względem aksjologicznym, programowym i strukturalnym. Dzięki przemianom, jakie zaszły w naszym kraju, w 1993 roku powstała
pierwsza tego typu katolicka niepubliczna placówka oświatowa w Nowym Sączu i Diecezji Tarnowskiej. Społeczne Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Nowym Sączu zapoczątkowało rozwój Zespołu Szkół Katolickich im. Bł. P. J. Frassati w Nowym Sączu. W kolejnych latach powstało Katolickie Gimnazjum, Katolickie Liceum Plastyczne i Katolickie Policealne Studium Plastyczne. Celem niniejszej pracy jest próba identyfikacji roli, miejsca i specyfiki sektora szkół niepublicznych w polskim systemie oświatowym. Szczególną uwagę zwrócono w niej na szkolnictwo katolickie, albowiem część empiryczną oparto o case study
Zespołu Szkół Katolickich w Nowym Sączu. W pracy przedstawiono edukację w Polsce, w tym zagadnienia związane ze szkołą jako organizacją uczącą się, ewaluacją i finansowaniem oświaty. Opisano szkolnictwo niepubliczne, jego tradycje, rozwój i funkcjonowanie oraz przybliżono działającą na terenie Miasta Nowego Sącza placówkę niepubliczną, czyli Zespół Szkół Katolickich im. Bł. Piotra Jerzego Frassati.