Dystrybucja zdywersyfikowanego portfela produktów na przykładzie przedsiębiorstwa "Spec - Bet"
Abstrakt
Niniejsza praca przedstawia zagadnienie dystrybucji zdywersyfikowanego portfela produktów. Nakreślona tematyka pracy obejmuje dystrybucję, która jest jednym z czterech głównych narzędzi marketingu – mix. Ma ona za zadanie dostarczyć finalnym nabywcom produkty przez nich pożądane w odpowiednim dla nich miejscu i czasie oraz po adekwatnej cenie oraz portfel produktów, na który składa się zestaw produktów różniących się między sobą pod wieloma względami (cyklu życia, cyklu rynku itp.). Kolejnym aspektem poruszanym w pracy jest problematyka organizowania i koordynowania dystrybucji przedsiębiorstwa posiadającego w swojej ofercie zdywersyfikowany portfel produktów. W niniejszej pracy podjęłam się analizy systemu dystrybucji producenta szerokiego portfela produktów, a dokładnie prefabrykatów betonowych. Temat ten jest bardzo ważny, jak podkreśla również literatura przedmiotu, gdyż zwraca uwagę na znacznie i rolę dystrybucji w tworzeniu wartości dla klienta oraz zdobywaniu przewagi konkurencyjnej. W realiach dzisiejszego rynku, nasilonej walki konkurencyjnej firmy wykorzystują wszystkie możliwości dotarcia do konsumenta. Warto więc wiedzieć, ze dobrze zaprojektowana i skuteczna dystrybucja pełni wśród nich bardzo istotną rolę- umożliwia przedsiębiorstwu zdobycie konsumenta dostarczając mu produkt o jak najwyższej użyteczności na warunkach, które mu odpowiadają. Temat pracy jest autorce szczególnie bliski, ponieważ wskazuje problem, którym badana firma powinna się w jak najbliższym czasie zająć dla utrzymania swojej pozycji, wypracowanej przez 38 lat istnienia. Przedsiębiorstwo, które autorka niniejszej pracy opisuję jest biznesem rodzinnym, prowadzonym już przez drugie pokolenie, wcześniej przez dziadków, a teraz rodziców autorki. Głównym celem pracy jest zbadanie czy w realiach dzisiejszego rynku korzystanie jedynie z bezpośredniego kanału dystrybucji produktów do dystrybucji zdywersyfikowanego portfela produktów jest wystarczające. Główną tezą jest, przeświadczenie, że aby efektywnie i skutecznie zarządzać dystrybucją zdywersyfikowanego portfela produktów nie wystarczy posługiwać się jedynie bezpośrednim kanałem dystrybucji, ale należy stosować również inne alternatywne formy dystrybucji.
Opis
Słowa kluczowe
dystrybucja, marketing-mix, kanały dystrybucji, strategie dystrybucji, dystrybucja zdywersyfikowana portfela produktów, firma "Spec-Bet"