Abstract:
Ważnym aspektem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej było i jest dostosowanie się do rynku wewnętrznego, którego główną podstawą są regulacje prawne mające za zadanie likwidację wszelkich dotychczasowych trudności związanych ze swobodnym przepływem towarów, usług, ludności oraz kapitału wewnętrznego Wspólnoty. Obecnie możemy zauważyć, że wiele małych i średnich przedsiębiorstw chcąc zaistnieć i utrzymać się na jednolitym rynku europejskim decyduje się na podjęcie szeregu zmian. Firmy starając się zainteresować swoimi produktami/usługami nabywców z rynków zagranicznych muszą spełniać ich oczekiwania odnośnie jakości oferowanych produktów/usług, wysokiej specjalizacji, dobrze wyszkolonej kadry pracowniczej, przestrzeganiu przepisów związanych z ochroną środowiska, posiadaniu certyfikatów, itd. Wszystkie te aspekty będą miały korzystny wpływ na rozwój firmy, utrzymanie wysokiej konkurencyjności oraz identyfikację rozpoznawalność marki na rynku. Celem niniejszej pracy jest ukazanie sposobu dostosowywania się małych i średnich przedsiębiorstw do działalności w Unii Europejskiej, na przykładzie Zakładów Chemicznych „Złotniki” S. A., których siedziba znajduje się we Wrocławiu. W pracy tej została przeprowadzona analiza SWOT jako główna z metod badawczych, pozwalająca na wygenerowanie z otoczenia zarówno szans rozwoju jaki zagrożeń hamujących dalszy rozwój firmy. Za główną hipotezę, przyjęto dalsze dostosowywanie się do wymogów Unijnych, oraz przekazywanie osiągniętych zysków na kolejne inwestycje. Będzie to miało pozytywny wpływ na Spółkę, która wzmocni swoją obecną pozycję rynkową oraz pozyska nowych nabywców dla swoich produktów.