W pracy dokonano analizy rozwoju zawodowego nauczycieli Gimnazjum nr 2 w Nowym Sączu w aspekcie roli dyrektora szkoły w tym zakresie. Część badawcza została poprzedzona nawiązującymi do niej treściami merytorycznymi. W badaniach wykorzystana została technika ankietowa oraz analiza dokumentów. Grupa badana to ogół nauczycieli zatrudnionych w powyżej wymienionym Gimnazjum. Wyniki badań dają podstawę do stwierdzenia, że w zakresie rozwoju zawodowego swych pracowników dyrektor szkoły wykazuje wiele zaangażowania i można go określić mianem kreatora rozwoju zawodowego. Nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum wyrazili wiele pozytywnych opinii, przedstawiając zarazem przykłady jakiego rodzaju wsparcie zostało im udzielone podczas drogi awansu zawodowego. Wyniki badań pozwoliły na sformułowanie zaleceń dla dyrektora placówki zmierzających do korekty niewielkich, ale jednak sygnalizowanych przez nauczycieli braków i potrzeb.
This paper analyses professional development of the teachers Gimnazjum nr 2 in Nowy Sącz in terms of the headmaster role of the school in this area. The research has been preceded by referring to the substantive content. The studies used in this paper are questionnaire method and analysis of documents. The study group are teachers employed in the above-mentioned middle school. The results provide a basis for finding that in case of professional development of its staff the headmaster of the school shows great commitment and can be described as a creator for professional development. Teachers employed at the school expressed a lot of positive feedback, showing examples of what kind of support was given to them during their professional advancement. The results allowed to formulate recommendations for the headmaster of the facility, allowing her to correct minor, but still signaled by the teachers deficiencies and needs.