Abstract:
Celem pracy jest przeprowadzenie analizy strategicznej firmy „XXX”. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział 1 ma charakter wprowadzający. Wyjaśniono w nim pojęcie analizy strategicznej, jej cele i funkcje oraz przedstawiono klasyfikację metod analizy strategicznej. Rozdział 2 opisuje szczegółowo makrootoczenie i sposoby jego analizy. Przedstawione zostało otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa. Dokładnie została omówiona analiza pięciu sił M.E. Portera, mapy grup strategicznych, metody punktowe oraz krzywa doświadczeń. W rozdziale 3 przedstawiono firmę „XXX” jako przedmiot badań. Przeanalizowano powstanie i rozwój firmy, zasoby materialne i niematerialne oraz jej sytuację finansową. Natomiast w rozdziale 4 zidentyfikowano dalsze i bliższe otoczenie badanego przedsiębiorstwa. Do identyfikacji otoczenia dalszego przeprowadzona została analiza PEST oraz zbadane scenariusze stanów otoczenia. Do zidentyfikowania otoczenia bliższego zastosowano analizę strategiczną atrakcyjności sektora metodą pięciu sił M.E. Portera oraz punktową ocenę atrakcyjności sektora. W ostatniej części przeprowadzona została analiza TOWS/SWOT i wyznaczona opcja strategicznego działania firmy. W pracy wykorzystano liczne publikacje książkowe, fachowe czasopisma oraz materiały ze stron internetowych. W części analitycznej posłużono się danymi firmy XXX, której nazwa jest zastrzeżona. Firma „XXX” swój sukces postrzega w stabilnej i coraz bardziej widocznej pozycji na
rynku. Dobrze wykształcona kadra kierownicza umiejętnie prowadzi firmę omijając
zagrożenia i wykorzystując możliwości. Właściciele potrafią funkcjonować w niepewnym
otoczeniu minimalizując ryzyko swojego działania na rynku i maksymalizując szanse jakie
niesie otoczenie. Posiadają skonkretyzowaną wizję rozwoju firmy „XXX” na kolejnych kilka
lat.