Abstract:
Od początku lat dziewięćdziesiątych systemy informatyczne przeżywają nieustanny rozwój i cieszą się coraz większą popularnością. Wykorzystanie zintegrowanego systemu jest nie tylko sposobem na zarządzanie przedsiębiorstwem, lecz w obecnej sytuacji gospodarczej koniecznością. Jednym z podstawowych funkcjonalności systemu informatycznego jest szybki i swobodny dostęp do potrzebnej informacji. Co więcej zaawansowane systemy, np. takie jak SAP, Oracle dają możliwość generowania raportów sporządzonych według niemalże dowolnych kryteriów klienta. Dostęp do odpowiedniej informacji w odpowiednim czasie niejednokrotnie decyduje o pozycji na rynku względem konkurencyjnych firm. Obecnie na polskim rynku istnieje dużo małych i średnich przedsiębiorstw, które poszukują zintegrowanego systemu informatycznego. Posiadanie kilku systemów w ramach jednej organizacji stało się uciążliwe. Wiążą się z tym pewne utrudnienia np. takie jak: wielokrotne wprowadzanie danych do różnych systemów, brak możliwości sporządzania raportów pomiędzy systemami czy często występujący brak spójności. Rozwiązaniem na ten problem jest zintegrowany system informatyczny, który dzięki swojej strukturze jest w stanie dostarczyć odpowiednich funkcjonalności. Zarówno na polskim jak i światowym rynku istnieje wymóg dopasowania nawet rozbudowanej aplikacji do indywidualnych wymagań klienta. Proces zakupu i implementacji systemu informatycznego jest wydatkiem kosztownym, pochłaniającym znaczne zasoby przedsiębiorstwa. Jest to jednak koszt, który jak pokazują liczny przykłady zwraca się nawet po kilku miesiącach od implementacji. Dowodem na to są liczne firmy, które na początku zaczęły wykorzystywać podstawowe moduły do zarządzania np.: strukturą organizacyjną, gospodarką kadrową, finansami i księgowością by po pewnym okresie zdecydować się na zakup dodatkowych modułów np. do Zarządzania Przez Cele. Celem niniejszej pracy jest analiza skutków zastosowania modułu MBO (z ang. Management by Objectives) zintegrowanego systemu informatycznego SAP, jako narzędzia realizacji koncepcji Zarządzania Przez Cele w Przedsiębiorstwie X.