Przedmiotem niniejszej pracy dyplomowej są rozważania dotyczące roli strategii błękitnego oceanu w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Dokładna analiza badań pierwotnych umożliwiła napisanie pracy, która w sposób precyzyjny omawia i wyjaśnia kluczowe zagadnienia powiązane ze strategią błękitnego oceanu. Teoretyczna część pracy obejmuje zagadnienia dotyczące strategii błękitnego oceanu, procesu jej projektowania i wdrożenia w warunkach rzeczywistych, gwarantujących jej efektywną realizację. Ponadto ta część pracy obejmuje wszystkie główne elementy strategii błękitnego oceanu, takie jak innowacja wartości oraz narzędzia analityczne i instrumenty, jak schemat czterech działań i diagram eliminuj-redukuj-wzmocnij-stwórz. Badanie miało na celu analizę firm posługujących się strategią błękitnego oceanu – IKEA Rosja i CityNet. W badaniu uwzględniono następujące zagadnienia: • istotę strategii błękitnego oceanu, • elementy strategii błękitnego oceanu, • zasady wdrażania / realizacji strategii błękitnego oceanu. Badanie to składało się z badania bezpośredniego – indywidualnego wywiadu pogłębionego IDI, przeprowadzonego w miesiącu grudniu 2011 roku na dwóch badanych podmiotach, które funkcjonują na rynku zagranicznym i lokalnym.
The subject of this thesis are the considerations of the role of Blue Ocean Strategy in the building competitive advantage of an enterprise. Thorough analysis of the field research allowed me to write thesis which precisely describes and explains the key issues of Blue Ocean Strategy. The theoretical part of the thesis covers the issues of Blue Ocean Strategy, the process of its design and implementation in real conditions for effective performance. Also this part of the thesis cowers all main elements of Blue Ocean Strategy, including value innovation and key analytical tools and frameworks such as the strategy canvas, the the four actions framework and the eliminate-reduce-raise-create grid. The research aimed to examine the status of the companies which use Blue Ocean Strategy – IKEA Russia and CityNet. This research included the following issues: • the essence of the Blue Ocean Strategy, • elements of the Blue Ocean Strategy, • Blue Ocean Strategy implementation principles The research was conducted using direct research – Individual In-Depth Interview conducted in December 2011 with two companies operating in international and local markets.