Zakres tematyczny pracy obejmuje zagadnienia związane z kontrolą zarządczą
wprowadzoną art. 68 znowelizowanej ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia
2009 r. w oparciu o analizę wykorzystania standardów, wynikających z systemu kontroli
zarządczej, na przykładzie jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest Starostwo Powiatowe w Leżajsku.
Praca zawiera cztery rozdziały. Pierwszy rozdział dotyczy kontroli i jej pojęć pokrewnych
występujących w zarządzaniu jednostką samorządu terytorialnego, w ramach których,
mieszczą się takie określania jak: kontrola finansowa, kontrola zarządcza, kontrola
wewnętrzna, nadzór oraz audyt. Rozdział drugi charakteryzuje standardy kontroli zarządczej
zebrane w pięć głównych obszarów, do których należą: środowisko wewnętrzne, cele
i zarządzanie ryzykiem, mechanizmy kontroli, informacja i komunikacja, jak również
monitorowanie i ocena. W trzecim rozdziale natomiast poruszona jest tematyka
odpowiedzialności kierownika jednostki w zakresie dyscypliny finansów publicznych za
zaniedbania w zakresie realizacji kontroli zarządczej oraz procedury występujące w ramach
kontroli zarządczej m.in. procedury wewnętrzne wynikające z ustawy o finansach
publicznych, organizacji procesów gospodarczych, udzielania dotacji, gospodarowania
środkami pochodzącymi z UE. Czwarty rozdział przedstawia funkcjonowanie kontroli
zarządczej w Starostwie Powiatowym w Leżajsku tj. poprzez sposób prowadzenia kontroli
zarządczej, polityki zarządzania ryzykiem jak również zasady i tryb wyznaczania celów,
określenia mierników ich realizacji oraz zasad monitorowania ich osiągnięcia. Dokonuje
również analizy stopnia wykorzystania standardów kontroli zarządczej w omawianej
organizacji.
The scope of the work includes issues related to management control introduced by art. 68
of the amended Public Finance Act of 27th August 2009 based on the analysis of the use of standards under the management control system on the example of the local government
entity which is the District Office in Leżajsk.
The work contains four chapters. The first chapter deals with the control and its related
concepts occurring in the management of the local government entity within which the
following terms fall: financial control, management control, internal control, supervision and
audit. The second chapter describes management control standards in five main areas, which
include: internal environment, goals and risk management, control mechanisms, information
and communication as well as monitoring and evaluation. The third chapter discuss about the
responsibility of the entity head for negligence in the implementation of the management
control and procedures occurring under the management control such as internal procedures
under the Public Finance Act, an organization of business processes, usage of grants,
management of resources from the EU. The fourth chapter describes the actual operation of
management control in the County Office District in Lezajsk ie by way of management
control implementation, risk management policy as well as the rules and procedures for
setting goals, determining the performance indicators and for monitoring their achievement. It
also analyses the utilization of management control standards in this organization.