Abstract:
Celem pracy jest analiza i ocena opłacalności prowadzenia własnego biznesu
w oparciu o umowę franchisingową
Hipotezy:
1) Wybór odpowiedniego dawcy licencji franchisingowej jest istotnym
elementem wpływającym na powodzenie przedsięwzięcia.
2) Prowadzenie własnego biznesu w oparciu o umowę franchisingową jest zawsze
opłacalne.
Praca zawiera cztery rozdziały i zakończenie.
Pierwszy rozdział dotyczy istoty franchisingu. Zawiera historię franchisingu
w świecie i w Polsce, pojęcie franchisingu, rodzaje franchisingu według wybranych
kryteriów, elementy umowy franchisingowej oraz prawa i obowiązki stron umowy
franchisingowej.
W rozdziale drugim wskazano franchising jako jedną z form finansowania
przedsiębiorstw rozpoczynających własną działalność. Jako alternatywę dla franchisingu
przedstawiono fundusze venture capital, busines angels i systemy agencyjne. Ważnym
elementem tego rozdziału jest porównanie powyższych form finansowania pod kątem
przyjętych kryteriów i wskazanie różnic między nimi z punktu widzenia potencjalnego
przedsiębiorcy.
Rozdział trzeci stanowi analizę opłacalności prowadzenia własnego biznesu
w oparciu o umowę franchisingową, która została oparta na badaniu socjologicznym
przeprowadzonym wśród właścicieli sklepów sieci Delikatesy Centrum w powiecie
nowosądeckim i mieście Nowy Sącz. Analizę poprzedza charakterystyka sieci Delikatesy
Centrum.
Ostatni, czwarty rozdział zawiera ocenę opłacalności prowadzenia własnego biznesu
we franchisingu, wykonaną za pomocą analizy porównawczej, przedstawionej w formie
tabelarycznej. Analizę porównawczą poprzedza wykaz wad i zalet franchisingu dla obu
podmiotów systemu oraz opis kryteriów, którymi należy kierować się wybierając dawcę
licencji franchisingowej.
W pracy wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu, akty prawne, artykuły
rynkowe oraz strony internetowe.