Abstract:
W dynamicznie zmieniających się warunkach funkcjonowania przedsiębiorstwa wzrasta znaczenie prognozowania w zarządzaniu. Z roku na rok rośnie popularność stosowania naukowych metod przewidywania kierunków i szybkości rozwoju ekonomicznego. Stosowanie metod prognostycznych daje firmom możliwość szybkiej reakcji na zmiany tych elementów otoczenia, które wywierają duży wpływ na ich działalność. Celem niniejszej pracy jest pokazanie, że prognozowanie wcale nie jest trudne i że korzystając z prostych narzędzi można łatwo i szybko dobrać odpowiednią metodę prognozowania i samemu obliczyć prognozę. Autor przedstawia firmę „Piekarnia Janowscy s.c.” i na podstawie udostępnionych danych dotyczących sprzedaży pieczywa, podejmuje próbę stworzenia prognozy popytu dla dwóch gatunków pieczywa. Autor udowadnia, że stosowanie prostych metod prognozowania daje korzystne rezultaty, a najbardziej dokładne prognozy dają: metoda Holta – Wintersa dla danych dotyczących chleba mieszanego, oraz metoda Holta dla danych dotyczących chleba pszennego.