Problemy zarządzania jakością i wdrażanie systemu ISO na przykładzie kopalni "Piast" w Bieruniu

Brak miniatury

Data

2006

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Rynek polski nieustanie się zmienia. Uzyskanie certyfikatu zarządzania jakością zwiększa zaufanie klienta detalicznego jak i kontrahentów do oferowanych wyrobów czy świadczonych usług, usprawnia organizację oraz umożliwia jej utrzymanie stabilności realizowanych procesów. Celem niniejszej pracy jest prezentacja problematyki zarządzania jakością w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym a także weryfikacja tych problemów w aspekcie wdrożenia i doskonalenia systemu ISO w Kopalni Węgla Kamiennego „Piast”. Realizacja celu związana jest z weryfikacją następujących hipotez badawczych: Skuteczne i efektywne zarządzanie kopalni, bezwzględnie wymaga wdrażania i doskonalenia norm ISO tak w zakresie produkcji jak również procedur administracyjnych; Wdrożenie norm jakości ISO powinno przyczynić się do zmniejszenia kosztów produkcji, wzrostu rentowności i ograniczeniu reklamowanych produktów. W pracy podjęto próbę określenia celu i funkcji zarządzania. Ukazano istotę zarządzania jakością w różnych aspektach, a także skoncentrowano się na ukazaniu poszczególnych etapów rozwoju zarządzania jakością. Przedstawiono najczęściej stosowane metody wspomagające zapewnianie jakości w czasie wdrażania i doskonalenia Systemu Zarządzania Jakością. Podjęto próbę uchwycenia istoty sterowania zarządzania jakością w przedsiębiorstwach a także ukazano podobieństwa i różnice między TQM a ISO. Przedstawiono rozwój normy ISO, opisano poszczególne rodziny ISO po nowelizacjach z 1994, 2000 i 2005 roku, ukazano poszczególne etapy wdrażania Systemu Zarządzania Jakością w przedsiębiorstwach oraz wymagania niezbędne do uzyskania certyfikatu ISO. Przedstawiono dogłębną charakterystykę badanego przedsiębiorstwa wraz z jej strukturą organizacyjna i polityką jakości. Ukazano, w jaki sposób kopalnia „Piast” krok po kroku wdrażała System Zarządzania Jakością. Przedstawiono szczegółową charakterystykę punktów norm ISO niezbędnych do uzyskania certyfikatu. Opisano proces doskonalenia wdrożonego systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie oraz przedstawiono poszczególne fazy integracji systemu, jak również opisano wymagania, które musza być spełnione do uzyskania przez kopalnie certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarządzania.

Opis

Słowa kluczowe

jakość, zarządzanie jakością, wdrażanie systemu ISO, certyfikacja ISO, koplania, polityka jakości

Cytowanie