dc.description.abstract |
Rynek polski nieustanie się zmienia. Uzyskanie certyfikatu zarządzania jakością zwiększa zaufanie klienta detalicznego jak i kontrahentów do oferowanych wyrobów czy świadczonych usług, usprawnia organizację oraz umożliwia jej utrzymanie stabilności realizowanych procesów. Celem niniejszej pracy jest prezentacja problematyki zarządzania jakością w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym a także weryfikacja tych problemów w aspekcie wdrożenia i doskonalenia systemu ISO w Kopalni Węgla Kamiennego „Piast”. Realizacja celu związana jest z weryfikacją następujących hipotez badawczych: Skuteczne i efektywne zarządzanie kopalni, bezwzględnie wymaga wdrażania i doskonalenia norm ISO tak w zakresie produkcji jak również procedur administracyjnych; Wdrożenie norm jakości ISO powinno przyczynić się do zmniejszenia kosztów produkcji, wzrostu rentowności i ograniczeniu reklamowanych produktów.
W pracy podjęto próbę określenia celu i funkcji zarządzania. Ukazano istotę zarządzania jakością w różnych aspektach, a także skoncentrowano się na ukazaniu poszczególnych etapów rozwoju zarządzania jakością. Przedstawiono najczęściej stosowane metody wspomagające zapewnianie jakości w czasie wdrażania i doskonalenia Systemu Zarządzania Jakością. Podjęto próbę uchwycenia istoty sterowania zarządzania jakością w przedsiębiorstwach a także ukazano podobieństwa i różnice między TQM a ISO. Przedstawiono rozwój normy ISO, opisano poszczególne rodziny ISO po nowelizacjach z 1994, 2000 i 2005 roku, ukazano poszczególne etapy wdrażania Systemu Zarządzania Jakością w przedsiębiorstwach oraz wymagania niezbędne do uzyskania certyfikatu ISO. Przedstawiono dogłębną charakterystykę badanego przedsiębiorstwa wraz z jej strukturą organizacyjna i polityką jakości. Ukazano, w jaki sposób kopalnia „Piast” krok po kroku wdrażała System Zarządzania Jakością. Przedstawiono szczegółową charakterystykę punktów norm ISO niezbędnych do uzyskania certyfikatu. Opisano proces doskonalenia wdrożonego systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie oraz przedstawiono poszczególne fazy integracji systemu, jak również opisano wymagania, które musza być spełnione do uzyskania przez kopalnie certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarządzania. |
pl |