Abstract:
Inspiracją do napisania niniejszej pracy była krótka analiza dynamiki preferencji wyborczych w pierwszych wolnych wyborach prezydenckich po upadku realnego socjalizmu w Polsce. W swojej pracy autorka po kolei badała każdą prezydencką kampanię wyborczą. Stworzyła kalendaria kandydatów, które opisywała wraz z wynikami badań opinii publicznej dwóch ośrodków badawczych CBOS i OBOP. W celu dokładnego zbadania działań kandydatów „dzień po dniu” oraz ich sztabów autorka musiała posiadać szczegółowe informacje na temat kalendarza każdego z pretendentów. Z uzyskanych informacji tworzyła „szkielety” spotkań kandydatów z sympatykami, w których również umieszczała najważniejsze wydarzenia, jakie miały miejsce podczas prowadzonej kampanii. Aby zobrazować kampanie poszczególnych kandydatów intuicyjnie wybierała najistotniejsze wydarzenia i umieszczała na dołączonych do pracy wykresach. Badanie to miało na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie - Jaka jest dynamika kampanii prezydenckich w Polsce oraz jak dynamika kampanii wyborczej wpływa na wybory? W pracy autorka stara się również zwrócić uwagę na znaczenie marketingu politycznego oraz jego wpływ na przebieg kampanii wyborczej.