Abstract:
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zagadnień związanych z systemem okresowych ocen pracowniczych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Oddział Nowy Sącz i ukazanie związku pomiędzy ocenianymi pracowniczymi a motywacją pracowników. Przedstawione zostały w niej funkcje i znaczenie ocen pracowniczych oraz ich wpływ na kształtowanie zachowań i postaw pracowników ZUS. W pracy zdefiniowano motywacyjne aspekty zarządzania kapitałem intelektualnym firmy, przedstawiono charakterystykę współczesnych teorii motywacji oraz opis modeli i systemów motywacyjnych w zarządzaniu potencjałem ludzkim. Zaprezentowano narzędzia motywacji płacowej i pozapłacowej, omówiono znaczenie wynagrodzeń i płac w procesie motywacji pracowników oraz funkcje czynników pozapłacowych w motywacji. Przedstawiono problematykę związaną z ocenami pracowniczymi w systemie motywacyjnym ZUS - definicje, cele i kryteria ocen pracowniczych jak również metody ocen pracowniczych stosowanych w ZUS a także opisano zagadnienia dotyczące samooceny pracowników oraz rolę kar i nagród w zarządzaniu zasobami ludzkimi firmy. Zaprezentowano charakterystykę misji i strategii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przedstawiono analizę systemu okresowych ocen pracowniczych MENTOR oraz dokonano próby diagnozy związku pomiędzy ocenami pracowniczymi a motywacją pracowników.