Abstract:
Celem niniejszej pracy jest zbadanie przydatności struktur kompetencyjnych w ramach zarządzania zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. W pracy przedstawiono kwestie pojęciowe związane z modelami kompetencyjnymi obejmujące definicje i rodzaje kompetencji. Omówiono proces konstruowania struktur kompetencyjnych, uwzględniając rolę osób przygotowujących ten projekt, wykorzystywane techniki, możliwości przedsiębiorstwa oraz jego system wartości. Zilustrowano w kontekście modelu Michigan funkcje zarządzania
zasobami ludzkimi, do których należą: sporządzanie opisów stanowisk pracy, dobór pracowników, ich ocena, wynagradzanie i rozwój. Omówiono istotę motywacji w procesie zarządzania kapitałem ludzkim. Zaprezentowano historię i opis działalności Polskich Sieci Elektroenergetycznych SA, a ponadto pokazano, jak firma ta jest zorganizowana oraz jaką politykę personalną prowadzi. Dokonano analizy oceny przydatności modeli kompetencyjnych w firmie PSE SA. Przedstawiono cechy tych modeli i obszary ich wykorzystania oraz doświadczenia związane z ich wdrożeniem.