Abstract:
Celem niniejszej pracy jest analiza porównawcza aspiracji życiowych młodzieży gimnazjum i liceum. W pracy omówiono problematykę aspiracji życiowych na podstawie literatury - różnorodne ujęcia pojęcia aspiracji, pojęcie aspiracji w kontekście psychologicznym i socjologicznym, kompleksowe ujęcie problematyki aspiracji i poziomu aspiracji. Przedstawiono kryteria i podział aspiracji oraz podjęto kwestię uwarunkowań aspiracji życiowych, a także poruszono takie aspekty, jak wpływ czynników kulturowych, środków
masowego przekazu oraz środowiska terytorialnego na aspiracje. Omówiono zagadnienia rodziny jako środowiska warunkującego aspiracje, specyficznych środowisk oddziaływujących na aspiracje oraz wpływ standardów grup rówieśniczych, w tym zależność typu i poziomu aspiracji od płci oraz oddziaływanie środowiska szkolnego na aspiracje. Dokonano analizy porównawczej poziomu aspiracji młodzieży na różnych etapach kształcenia. Na analizę złożyły się: charakterystyka badanej grupy, omówienie wyników ankiety w kontekście: poziomu aspiracji edukacyjnych, zawodowych i samokształceniowych w badanych grupach; poziomu aspiracji praktyczno-społecznych, w tym aspiracji osobisto-kulturalnych.