Abstract:
W większości przedsiębiorstw należności stanowią główny element składowy majątku obrotowego. Proces kredytowania odbiorców i windykacji należności można podzielić na cztery etapy. Na każdym z etapów podejmowane przez kierownictwo decyzje obarczone są ryzykiem strat finansowych. Etap pierwszy, o charakterze przygotowawczym polega na ustaleniu zasad kredytowania w okresie, na jaki odroczona jest płatność za dostarczony towar oraz sposób zabezpieczenia kredytu. Wybór rozwiązań restrykcyjnych może spowodować stratę przedsiębiorstwa w postaci zmniejszenia dynamiki sprzedaży, natomiast stosowanie zasad zbyt liberalnych prowadzi do zwiększenia zapotrzebowania na kapitał obrotowy i strat z tytułu niedostatecznego zabezpieczenia.
W drugim etapie przeprowadzana jest ocena wiarygodności nabywców i ich zdolności płatniczej. Często zebranie wszelkich potrzebnych informacji jest niezwykle kosztowe lub awykonalne. Dlatego zawsze istnieje ryzyko udzielenia kredytu kupieckiego odbiorcom nierzetelnym. W trakcie trzeciego etapu tworzone są procedury postępowania w stosunku do tych odbiorców, którzy w ustalonych terminach nie płacą za otrzymane towary. W ramach tych procedur kierownictwo firmy stosuje różne formy nacisku – od naliczania i umarzania odsetek za zwłokę po wstrzymanie dostaw. Wybór i zastosowanie niewłaściwych w danych warunkach instrumentów prowadzi do strat. Również etap ostatni, polegający na egzekwowaniu należności od tych odbiorców, którzy nie uregulowali należności, nie jest wolny od ryzyka strat. Dużą dozą niepewności obarczone są wchodzące w grę decyzje: przystąpienie do układu, sprzedaż należności, prowadzenie postępowania sądowniczego i komorniczego.
Celem pracy jest wskazanie, w jaki sposób umiejętność zarządzania należnościami wpływa na wynik finansowy przedsiębiorstwa.