Abstract:
Celem pracy jest pokazanie od strony teoretycznej istoty franczyzy i uwarunkowań sukcesu systemów franczyzowych aby na tym tle przeanalizować źródła sukcesu, a także problemów w czasach recesji niektórych z nich. Obiektem szczególnej uwagi jest firma Marka będąca franczyzobiorcą Reportera. Niniejsza praca ma dwa oblicza. Po pierwsze, pokazuje jak duży potencjał ma
wykorzystanie franczyzy. Świadczą o tym liczne przykłady firm, które dzięki niej odniosły
sukces. System ewoluował, stawał się coraz lepszy i dawał coraz większe możliwości.
Franczyza idealnie sprawdza się w dzisiejszym otoczeniu gospodarczym, w czasach
globalizacji. Drugim obliczem tej pracy jest proces adoptowania franczyzy przez polską
gospodarkę. Niestety wiele polskich przedsiębiorstw nie wykorzystuje w pełni narzędzia,
jakim jest franczyza. Taka nieumiejętność prowadzi nie tylko do zmniejszenia efektywności
własnego przedsiębiorstwa, ale co gorsze, wpływa także na podmioty, z którymi wiążą się
umową franczyzową. Na przykładzie branży odzieżowej widać, że przez walkę na rynku
przyspiesza się i upraszcza standardy wdrożenia franczyzy.