Abstract:
Celem niniejszej pracy jest pokazanie znaczenia jakości usługi edukacyjnej dla długofalowego sukcesu niepaństwowej szkoły wyższej na przykładzie Wyższej Szkoły Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu. Założeniem jest, że Polska będzie zmierzała do modelu ukształtowanego w krajach wysoko rozwiniętych, gdzie duże znaczenie ma ranga uczelni. Analiza działań projakościowych WSB-NLU, świętującej w tym roku dziesięciolecie swojej obecności na rynku usług edukacyjnych w Polsce, osadzona została w szerokim kontekście rynku, marketingu, oraz produktu. W tym celu w rozdziale pierwszym uporządkowano różnorodne spojrzenia na pojęcie usługi względem innych pojęć ekonomicznych. Motywem do podjęcia takiej próby była chęć uniknięcia obserwowanej w wielu opracowaniach naukowych nieostrości lub wieloznaczności interpretacji ekonomicznego pojęcia usług. Rozdział pierwszy ma również na celu ustalenie i sformułowanie specyficznych cech usług oraz implikacji marketingowych tych atrybutów, a także wprowadzenie pojęcia jakości i pojęcia orientacji rynkowej. W rozdziale pierwszym uwzględniono dorobek współczesnej teorii marketingu usług, a przede wszystkim szkoły nordyckiej. W podejściu autorki akcent położony został na fundamentalne znaczenie jakości usług oraz na konieczność stosowania całościowej koncepcji marketingu, opartej na marketingu zintegrowanym, czyli na kompleksowym ujęciu marketingu zewnętrznego, wewnętrznego, i interakcyjnego. Cały rozdział drugi odnosi się do interpretacji edukacji jako usługi, przedstawia miejsce usługi edukacyjnej w gospodarce narodowej, oraz przynależność usługi edukacyjnej do różnych kategorii usług wyodrębnionych według kilku kryteriów. W celu pełnego zrozumienia kontekstu działalności niepaństwowych szkół wyższych konieczne było spojrzenie na rynek usług edukacyjnych w Polsce. Rozdział drugi analizuje również pojęcie jakości w odniesieniu do szkolnictwa wyższego. W tym celu przedstawiono zewnętrzne oraz wewnętrzne systemy zapewniania jakości kształcenia oraz powiązania pomiędzy tymi systemami.
Historię, ofertę edukacyjną, zakres działalności, oraz strukturę organizacyjną Uczelni przedstawiono w rozdziale trzecim niniejszej pracy. W drugiej części rozdziału trzeciego autorka podejmuje próbę analizy działań Szkoły na rzecz podnoszenia jakości usługi edukacyjnej oraz ich wpływu na odniesiony sukces.