Tematyka mojej pracy dyplomowej dotyczy aspektów poznawczych odbioru
reklam internetowych adresowanych do młodych e – konsumentów. Interesujące było
ustalenie jakich elementów perswazyjnych używają nadawcy reklam, aby przyciągnąć
uwagę potencjalnych e-konsumentów, w szczególności młodzież gimnazjalną.
Poszukiwałam odpowiedzi na pytanie jakie wartości moralne pod wpływem środowiska
rodzinnego oraz społecznego są preferowane przez respondentów i ujawniane w odbiorze
reklamy internetowej.
W części badawczej analizowałam elementy poznawcze, takie jak uwaga,
percepcja, kodowanie informacji, które wpływają na gimnazjalistów jeśli prezentują oni
selektywne postawy konsumenckie. Badaniem metodą ankiety, zawierającej pytania
zamknięte, otwarte oraz skali natężenia cech postawy zostało objętych 32 gimnazjalistów
(23 dziewczyny i 9 chłopców) uczęszczających do Gimnazjum w Chełmcu. Analiza
wyników ankiety wykazała, że uwagę gimnazjalistów w reklamach internetowych
przyciąga najbardziej ich kolorystyka, możliwość negocjowania ceny, możliwość zakupu
tańszych produktów oraz atrakcyjna osoba prezentująca produkt. A przy wyborze
produktu kierują się przede wszystkim ceną, marką i modą. Wśród elementów
perswazyjnych zamieszczonych w reklamie internetowej najbardziej interesująca według
gimnazjalistów okazała się przekonująca argumentacja dotycząca jakości i ceny danego
produktu oraz możliwość wielokrotnego oglądania wybranej przez siebie reklamy.
Elementy te pozytywnie wpływały na odbiór przez nich reklamy. Natomiast krótki slogan
reklamowy i humor w reklamie okazały się najmniej interesującymi elementami
perswazyjnymi.
The present research thesis touches upon the cognitive aspects of online advertising
addressed to young e-consumers. It was incredibly interesting to determine the techniques
of persuasion used by advertising senders to draw potential e-consumers’ attention,
particularly in case of middle school students. The author of the paper attempted to answer
the following question What kind of moral values, which are affected both by family and
social environment, are most popular among the respondents and which of them may be
seen in the reception of online advertising?
In the research part of the thesis, the author has outlined the cognitive elements
such as attention, perception, information coding which influence middle school students
adopting selective consumer attitudes. The research questionnaire, consisting of both open
and closed questions as well as an intensity scale, was conducted among 32 middle school
students (23 girls and 9 boys) from Chełmiec, Poland. The analysis of the questionnaire
revealed that students are most attracted by the use of colours, possibility of price
negotiation, bargain products purchase, and attractive physical appearance of a person
presenting a product. When choosing a product middle school students were guided in
particular by its price, make/brand and fashion. Students have also found the following
persuasive techniques interesting: argumentation connected with the quality and price of a
product as well as the possibility to see a chosen advertisement many times. These
techniques made the advertising reception by students positive. Moreover, the respondents
listed short slogan and the use of humour in advertising as least interesting persuasive
techniques.