Abstract:
Reklama stanowi dziś nieodłączny element funkcjonowania mechanizmów rynkowych na całym świecie. Zaprojektowanie i realizacja kampanii reklamowych powinny być poprzedzone stosowną analizą, uwzględniającą charakterystykę potencjalnych odbiorców przekazu oraz określenie ich preferencji i potrzeb. W związku z powyższym warto podjąć badania nad tym zagadnieniem, zwłaszcza w aspekcie postrzegania różnych rodzajów reklamy przez konsumentów. Badania takie będą wymagały przede wszystkim zdefiniowania takich pojęć, jak: reklama, konsument i dobra konsumpcyjne. Konieczne będzie również zaprezentowanie bardziej szczegółowej charakterystyki tych pojęć, obejmującej spotykane w literaturze i praktyce podziały i klasyfikacje. Część właściwą analizy stanowić będą natomiast badania ankietowe, przeprowadzone wśród różnych grup konsumentów, które pozwolą na ustalenie, jaki wpływ na decyzje zakupowe przez nich podejmowane może mieć przekaz reklamowy, którego będą odbiorcami. Na tej podstawie przedstawiona zostanie ocena wiarygodności, atrakcyjności i zawartości merytorycznej poszczególnych rodzajów reklamy zdaniem badanych osób; opinia respondentów na temat wykorzystania różnych rodzajów reklamy w promowaniu dóbr konsumpcyjnych różnego typu oraz ocena istotności niektórych elementów przekazu reklamowego przy korzystaniu z poszczególnych mediów reklamowych. Badania ankietowe przeprowadzone wśród różnych grup konsumentów, których celem
było zbadanie postrzegania przez nich różnych rodzajów reklamy, w zdecydowanej
większości potwierdziły przyjęte uprzednio hipotezy badawcze.