Abstract:
Na podstawie obserwacji oraz fachowej literatury w niniejszej pracy zostanie podjęta próba analizy wpływu menedżera zarządzającego zespołem w sektorze ubezpieczeń na efektywność jego pracy. W pierwszej części pracy zawarte będą podstawowe wiadomości z zakresu zarządzania, cechy i rola menedżera w organizacji. W drugiej części autorka przedstawi zadania i cele zarządzania zespołem, system pracy i motywacji, czynniki które motywują pracowników oraz rolę sektora ubezpieczeń w małych i dużych przedsiębiorstwach a także ryzyko w ubezpieczeniach. Rozdział trzeci empiryczny zawiera przyjęte hipotezy badawcze : Hipoteza 1. Pozytywne oddziaływanie menedżera na zespół pracowników sektora ubezpieczeniowego wpływa na efektywność pracy zespołu. Hipoteza 2. Menedżer zarządzający sektorem ubezpieczeniowym jest osobą kompetentną, stwarza dobrą atmosferę, motywuje do działań, dba o dobór odpowiednich produktów ubezpieczeniowych w pracy z klientem. Hipoteza 3. Na efektywność pracy zespołu sektora ubezpieczeniowego ma wpływ wiele czynników. Są to narzędzia pracy, ich różnorodność, nieustanne podnoszenie kwalifikacji, wzajemna współpraca oraz pomoc w trudnych sytuacjach w celu osiągnięcia zamierzonych zadań. Hipoteza 4. Negatywny wpływ menedżera sprawia, że pracownicy sektora ubezpieczeniowego są upokarzani, dyskredytowani, nie zdolni do realizacji postawionych zadań. Do przeprowadzonych badań wykorzystano ankietę, którą objęto grupę 30 osób pracujących w sektorze ubezpieczeniowym trzech firm. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że pozytywny wpływ menedżera ma bardzo duże znaczenie na efektywność pracy zespołu w sektorze ubezpieczeniowym. Ponad połowa badanych pracowników sektora ubezpieczeniowego uważa, że pozytywne kontakty z przełożonym wpływają na ich rozwój zawodowy.