Abstract:
W obecnej rzeczywistości, w czasie nasilonej konkurencji, przy szybko zmieniających się czynnikach zewnętrznych i niestabilnym rynku, żadna firma nie osiągnie swoich celów bez odpowiedniej organizacji procesów wewnętrznych oraz wystarczających zasobów materialnych. Jednakże bez odpowiednio wykwalifikowanych, a przede wszystkim zmotywowanych pracowników, nie tylko osiągnięcie, lecz nawet zainicjowanie realizacji celów strategicznych nie jest możliwe. Czym zatem jest motywacja? Zazwyczaj definiujemy ją jako siłę mobilizującą człowieka do wykonywania zadań, do realizacji i osiągania postawionych celów. Jest to wewnętrzna siła, która „napędza” nas, aby osiągnąć to co zamierzone. Intensywność tych chęci lub inspiracji zależy od odczucia wartości indywidualnych potrzeb. W realizacji funkcji motywacji dąży się, aby utożsamiać indywidualne potrzeby i cele pracownika z celami motywującego, którym jest na ogół przełożony. Następuje to za pomocą rozmaitych środków, które różnią się nie tylko swoim charakterem, ale i stopniem przyczyniania się do owego utożsamiania celów. Celem pracy jest analiza systemu motywacji pozapłacowej Zespołu Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie przeprowadzona przy zastosowaniu metody diagnozy efektywności systemu motywacji opracowanej przez D. A. Nadlera i E. E. Lawlera.