Abstract:
Celem teoretycznym niniejszej pracy jest ukazanie kolejnych etapów oraz zasad tworzenia skutecznej strategii marketingowej w ogólnej koncepcji strategii działania przedsiębiorstwa. Natomiast celem empirycznym pracy jest sformułowanie i selekcja optymalnej strategii marketingowej dla Wydawnictwa BOSZ. W pracy scharakteryzowano ogólną strategię przedsiębiorstwa, istotę strategii marketingowej i jej treść oraz ukazano najczęściej stosowane w praktyce rodzaje strategii marketingowej. Ponadto określono miejsce strategii marketingowej w ogólnej strategii działania przedsiębiorstwa. Przedstawiono założenia metodologiczne wyboru strategii, czyli etapy tworzenia strategii marketingowej, metody analizy wnętrza firmy, a także bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa. Dokonano prezentacji Wydawnictwa BOSZ: jego historii, przedmiotu działalności, ekonomiki, charakterystyki procesu wydawniczego i najważniejszych celów działalności. Przedstawiono dotychczasową politykę marketingową stosowaną przez oficynę. Dokonano. analizy strategicznej otoczenia Oficyny Wydawniczej BOSZ za pomocą analizy PEST oraz pięciu sił Portera, analizy jej wnętrza z użyciem łańcucha wartości, a także analizy SWOT. została przeprowadzona w czwartym rozdziale pracy. Na podstawie analiz została sformułowana i wybrana spośród kilku wariantów strategia marketingowa dla Wydawnictwa BOSZ. Zawarto opis sugerowanych procesów wspomagających wdrożenie i kontrolę obranej strategii, które pomogą Wydawnictwu BOSZ zoptymalizować wewnętrzne procesy, zrealizować zakładane cele i zredukować koszty związane z wprowadzeniem strategii marketingowej do ogólnej strategii zarządzania.