Celem pracy było uzyskanie odpowiedzi na postawione pytania badawcze: 1) Czy występuje współzależność między poziomem wypalenia szkolnego i poziomem zaangażowania w naukę szkolną a subiektywną jakością życia u młodzieży? 2) Czy poziom doświadczanego wypalenia szkolnego i zaangażowania w naukę szkolną różnicuje się u dziewcząt i chłopców i jak wiąże się on z poczuciem jakości życia w obu badanych grupach? Empiryczna weryfikacja hipotez dokonana została na grupie 138 uczniów, w tym 85 kobiet i 53 mężczyzn w wieku od 14 do 18 lat. Badania zostały przeprowadzone za pomocą trzech psychologicznych narzędzi pomiaru: Inwentarz Wypalenia (MBI-U) Ch. Maslach i W. Schaufeli’ego, Utrechcki Kwestionariusz Zaangażowania (UWES-U) W. B. Schaufeli’ego oraz A. Bekkera, Skale Psychologicznej Jakości Życia Z. Uchnasta. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdza się, że wypalenie szkolne współwystępuję z niskim poczuciem jakości życia, z kolei zaangażowanie w naukę szkolną wiąże się z wyższym poziomem jakości życia. Doświadczanie u dziewcząt wypalenia szkolnego wpływa negatywnie na poczucie własnej wartości. U dziewcząt zaangażowanie w naukę szkolną wiąże się z wyższym poziomem jakości życia, zwłaszcza w aspekcie poczucia własnej wartości u chłopców w zakresie poczucia sensu życia.
The aim of this thesis was to find the answer to the following question: Is there a correlation between burnout syndrome and school involvement in education and subjective quality of life of young people? 2) Is the level of burnout varied female and male students, and how it binds with a sense of quality of life in both groups? Empirical update was verified in a group of 138 students- 85 women and 53 men- aged 14 to 18. The research was conducted by means of three psychological measurement implements: Inwentarz Wypalenia (MBI-U) Ch. Maslach i W. Schaufeli’ego, Utrechcki Kwestionariusz Zaangażowania (UWES-U) W. B. Schaufeli’ego oraz A. Bekkera, Skale Psychologicznej Jakości Życia Z. Uchnasta. The results of the research proved the following; School burnout coincides with a low sense of quality of life, in turn, while involvement in schooling is associated with higher levels of quality of life. Experience school burnout negatively affects girls’ self-esteem. Involvement in schooling is associated with higher levels of female students quality of life, especially in the aspect of self-esteem, while in male students increase the sense of meaning of their life.