Abstract:
Celem niniejszej pracy jest określenie stopnia adaptacyjności uczelni do potrzeb rynku pracy na przykładzie losów absolwentów krakowskich uczelni publicznych i niepublicznych, kończących naukę w latach 2006-2010. Głównym założeniem autora pracy jest sprawdzenie, czy łatwiejszy start na rynku pracy mają absolwenci kończący publiczne czy niepubliczne szkoły wyższe. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez analizę literatury przedmiotu, dokonanie oceny standardowych aspektów charakteryzujących rynek pracy, jak również rozbudowanej oceny rynku uwzględniającej rolę, jaką odgrywają uczelnie w kształtowaniu tegoż rynku. W rozdziale pierwszym podjęto próbę przedstawienia sytuacji szkolnictwa wyższego w Polsce. Szczególną uwagę zwrócono na finansowanie publicznych i niepublicznych uczelni wyższych. Rozdział drugi poświęcony został szeroko pojętemu terminowi „rynku pracy”. Dokonano charakterystyki popytu i podaży pracy. Trzeci rozdział zawiera analizę wyników badań przeprowadzonych wśród absolwentów krakowskich publicznych i niepublicznych uczelni, funkcjonujących już na małopolskim rynku pracy. W pracy wykorzystano kilka metod badawczych: - analizę literatury przedmiotu, - badania ankietowe wśród 12-osobowej grupy absolwentów szkół wyższych z różnych uczelni. Analiza literatury przedmiotu i jej interpretacja pozwoliła na sformułowanie problemu badawczego oraz postawienie podstawowych hipotez i pytań badawczych, które zostały zweryfikowane w badaniach sondażowych wśród absolwentów uczelni. Stwierdzono, że absolwenci krakowskich uczelni
publicznych i niepublicznych są dobrze przygotowani do poruszania się po współczesnym
rynku pracy, ponieważ wszyscy ankietowani, w różnych okresach czasu podjęli pracę.
Szukając zatrudnienia korzystali z pomocy znajomych, przyjaciół czy rodziny. Stwierdzono też, że przyczyną podjęcia pracy przez młodych ludzi kończących
krakowskie szkoły wyższe niezgodnie z ukończonym kierunkiem studiów (50% badanych)
jest to, że system edukacji był niedopasowany do potrzeb polskiego rynku pracy.