Abstract:
Jednym z ważniejszych elementów w zarządzaniu zasobami ludzkimi jest ocenianie i system okresowych ocen podwładnych. Wszystkie decyzje odnoszące się do podwładnych – rekrutacja, płace, przemieszczenia „w górę” i „w dół”, szkolenia ocierają się o weryfikację oceny uzyskanej wcześniej. Ocenianie ludzi wokół nas samych w realnym życiu jest tak stare jak świat. Nawet często dochodzi do tego iż kogoś/coś oceniamy, a nie jesteśmy w pełni świadomi że oceniamy innych, jak i dane sytuacje czy wydarzenia. Niemniej jednak, proces oceniania jest wpisany na stałe w nasz umysł. Nic, więc dziwnego, że ocena znalazła swe stałe miejsce w życiu przedsiębiorstwa i jego uczestników. Przełożeni poddają ocenie swoich podwładnych, żeby móc skutecznie kierować przedsiębiorstwem. Każdorazowa ocena podwładnego przez firmę jest równocześnie wykazywaniem zainteresowania postępem w realizowaniu przez niego obowiązków. Poprawnie przeprowadzona ocena ulepsza współdziałanie i służy rozwojowi zarówno podwładnego, jak i całego przedsiębiorstwa. Z drugiej strony, jeżeli będzie ona krzywdząca i nacechowana subiektywnymi uprzedzeniami - jej działanie będzie zdecydowanie destrukcyjne. Nie oznacza to, iż należy zupełne zrezygnować z oceny, ponieważ zaprzestanie oceniania może być odebrane jako dowód braku zaangażowania w sprawy przedsiębiorstwa i jego podwładnych. Zasadniczym celem niniejszej pracy było opracowanie skutecznego systemu oceniania pracowników, weryfikacja i ocena procedury oceniania pracowników oraz analiza świadomości i wiedzy personelu na temat oceniania w GEYER & HOSAJA Zakłady Gumowe Sp. z o.o. w Mielcu.