Abstract:
Poczta Polska jest państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej powołanym do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług pocztowych, w tym do zapewnienia ciągłości świadczenia usług o charakterze powszechnym, w obrocie krajowym i zagranicznym, na obszarze całego kraju oraz do zapewnienia bezpieczeństwa obrotu pocztowego w celu bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania potrzeb ludności, organów państwowych, samorządu terytorialnego oraz gospodarki narodowej, z uwzględnieniem wymagań dotyczących obronności państwa. Poczta Polska jest państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, a decyzja o jej ewentualnej prywatyzacji może zostać podjęta jedynie przez właściciela tj. przez państwo. Obecna struktura jako skostniała i wieloszczeblowa, oparta na podziale terytorialnym nie jest w stanie zareagować na potrzeby rynku i działania konkurencji. Działalność Poczty Polskiej skierowana jest niejako do wewnątrz tj. skupia się na działaniach dotyczących samego przedsiębiorstwa, jego organizacji, funkcjonowania, przebiegu procesów technologicznych, czyli taka struktura skupia się jedynie na potrzebach wewnętrznych, z trudem i opóźnieniem reagując na sygnały zewnętrzne. Struktura grupy kapitałowej umożliwia natychmiastowe reagowanie na zapotrzebowanie klientów, zaś reakcja ta jest weryfikowana przez wyniki finansowe spółki. Wiele europejskich administracji pocztowych działa jako grupa kapitałowa, niektóre z nich stworzyły grupy kapitałowe o zasięgu globalnym, czemu dają wyraz zmieniając swe nazwy np. Deutsche Post Word Net, która oferuje cały wachlarz usług od transportowych, poprzez usługi pocztowe, doradcze po usługi finansowe. Celem pracy jest prezentacja Poczty Polskiej jako firmy funkcjonującej z modelu organizacyjno-ekonomicznym grupy kapitałowej.