Abstract:
Rok 1989 jest początkiem kształtowania się w Polsce gospodarki rynkowej. Od tego momentu datuje się więc w zarządzaniu przyspieszona ewolucja od orientacji produkcyjnej do orientacji rynkowej. Marketing nagle zyskał na znaczeniu i zaczął być traktowany jako remedium na wszystkie problemy polskich przedsiębiorstw. Przez długi okres czasu pokutowało jednak utożsamienie działalności marketingowej z działalnością promocyjną, czy z działalnością reklamową. Niewielu polskich przedsiębiorców rozumiało, że usytuowanie działu marketingu w strukturze firmy nie oznacza jeszcze stosowania reguł marketingowych. Wzrastające zainteresowanie marketingiem, jako działalnością praktyczną i dziedziną wiedzy nie szło w parze ze zmianami w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Obecnie, w praktyce polskich przedsiębiorstw, coraz wyraźniej przejawia się dążenie do faktycznego stosowania zasad marketingu. Rodzi to potrzebę ich systematyzacji i przedstawienia warunków działania w realiach polskiej gospodarki. Celem niniejszej pracy jest systematyka zasad marketingu i ich identyfikacja w oparciu o praktykę działalności firmy Novitus S.A., działającej na rynku urządzeń fiskalnych w Polsce.