Abstract:
Zarządzanie marką jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów zarządzania marketingowego, i to zarówno w odniesieniu do rozwiniętych gospodarek rynkowych, jak i tym bardziej gospodarki polskiej będącej nadal w procesie transformacji. Wzrost znaczenia tej problematyki wynika głównie z rosnącej roli marki jako narzędzia marketingowego w procesie budowania wizerunku firmy, a więc jej postrzegania przez otoczenie. W obecnych czasach marka jest jednym z ważniejszych elementów określających wartość rynkową przedsiębiorstwa. Wzrost znaczenia zarządzania marką wynika z faktu, iż coraz więcej przedsiębiorstw na świecie i w Polsce odchodzi od bezpośredniej produkcji swych wyrobów i koncentruje się na kreowaniu skutecznych działań marketingowych, związanych przede wszystkim z marką. Marka staje się, więc wartością samą w sobie, przestając być jedynie dodatkiem do polityki produktu. Celem niniejszej pracy jest analiza znaczenia marki, jako istotnego środka w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa wśród jego klientów. Znaczenie to przekłada się na lepiej osiągane wyniki przez przedsiębiorstwo, oraz staje się coraz częściej źródłem przewagi konkurencyjnej na przyszłe lata. W pracy określone jest pojęcie związane z marką, które występuje zarówno w literaturze jak i opiniach klientów firm je kreujących. Autor szuka też odpowiedzi na pytanie: „Czy marka wpływa na decyzje o wyborze przedsiębiorstwa i w jakim stopniu”.