Bankowość internetowa a bankowość tradycyjna - analiza porównawcza na przykładzie MultiBanku
Abstrakt
Wprowadzenie technologii informatycznej i internetowej do bankowości zapoczątkowało rozwój nowych rodzajów dystrybucji usług bankowych. Mimo wciąż mocnej pozycji modelu opartego o tradycyjne placówki bankowe, obserwuje się coraz większe zainteresowanie dystrybucją multikanałową, czyli połączeniem kanałów elektronicznych z siecią oddziałów stacjonarnych. Głównym celem pracy jest analiza korzyści płynących z rozwoju nowoczesnych usług bankowych w kierunku szerszego wykorzystania telefonów komórkowych oraz technologii internetowej. W pracy scharakteryzowano polski system bankowy, przedstawiono aspekt prawny funkcjonowania systemu bankowego, jak również stan obecny rynku usług bankowych oraz tendencje i kierunki rozwoju bankowości internetowej. Przedstawiono charakterystykę bankowości internetowej jako dynamicznie rozwijającej się gałęzi runku detalicznych usług bankowych, opisano historię rozwoju bankowości internetowej na świecie i w Polsce uwzględniając jej fazowy charakter, poruszono również zagadnienia bezpieczeństwa i wymieniono podstawowe korzyści i zagrożenia wynikające z tego rodzaju dystrybucji usług bankowych Scharakteryzowano MultiBank jako obiekt analiz w kontekście jego macierzystej grupy finansowej BRE. Następnie dokonano analizy wyników finansowych banku w działalności detalicznej oraz na podstawie danych publikowanych przez grupę finansową BRE scharakteryzowano klientów banku korzystających z internetowego dostępu do konta oraz dokonano analizy kosztów usług bankowych dla różnych kanałów dystrybucji na przykładzie MultiBanku.
Opis
Słowa kluczowe
banki komercyjne, bankowość internetowa, koszty usług bankowych, bezpieczeństwo bankowości elektronicznej, konkurencyjność banków