dc.description.abstract |
Ocena pracowników zajmuje centralne miejsce w systemie zarządzania zasobami ludzkimi. Pozwala uzyskać informacje niezbędne do podejmowania trafnych decyzji personalnych. Najczęściej dotyczą one zatrudniania pracowników i ich przemieszczania wewnątrz organizacji, planowania działalności szkoleniowej w organizacji, przyznawania premii, nakładania kar i podejmowania decyzji o zwolnieniach pracowników. Celem niniejszej pracy jest ustalenie zespołu czynników, które pozwalają menedżerowi dokonać trafnej oceny pracownika w środowisku zawodowym. W pracy przedstawiono cechy kultury organizacyjnej i jej wpływ na dobór i ocenę pracowników, co doprowadziło do poszukiwania współzależności pomiędzy rozwojem organizacyjnym a zawodowym. Scharakteryzowano rolę czynników płacowych i pozapłacowych współtworzących system motywacyjny w zarządzaniu personelem. Podjęto problematykę szeroko rozumianej oceny pracowniczej, czyli jej celów i zasad oceniania, funkcji spełnianych przez oceny okresowe oraz ich wpływu na motywację zespołu pracowniczego. Uszczegółowieniem poruszanej problematyki stała się analiza typowych błędów popełnianych w toku oceniania, co łączy się z zagadnieniem kompetencji, jakie powinien posiadać menedżer odpowiedzialny za ocenę pracowników w małej firmie. Przedstawiono metodologię badań własnych, które zostały przeprowadzone w firmie „Asort” w Nowym Sączu i dotyczyły diagnozy metod oceniania pracowników oraz tego, jaki mają wpływ na rozwój zawodowy. |
pl |