Problemy adaptacji międzykulturowej polskich studentów uczestniczących w programach edukacyjnych Unii Europejskiej

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Mesjasz, Czesław
dc.contributor.author Szwajda Anna
dc.date.accessioned 2014-02-17T12:02:48Z
dc.date.available 2014-02-17T12:02:48Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/5879
dc.description.abstract Ponad dwa lata temu Polska stała się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej, wcześniej stała się członkiem NATO, należy też do ONZ i grupy krajów OPEC. Tak mały kraj, położony w niesamowicie interesującym miejscu Europy, mający wiele perspektyw przed sobą i nieskończenie wiele szans, których nie należy przegapić. Otworzyły się przed Polską granice, w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej. Świat stoi przed młodymi ludźmi otworem. Wyjazd za granice nie jest już dla większości społeczeństwa marzeniem ściętej głowy. Otwarte granice dają wiele możliwości. Chęć poznawania świata jest największa u ludzi młodych, studentów. Dzięki międzynarodowym programom edukacyjnym mogą oni nie tylko wyjechać do zagranicznych uczelni w całej Europie, ale dostają szansę na życie przez pół roku bądź dłużej w odmiennej kulturze, wśród ludzi innych ras, wyznań i poglądów. Różnice bardzo często dzielą ale równie często łącza i fascynują ludzi. Michael Miner Prezydent SIETAR (Society for Intercultural Education, Training and Research) powiedział „Różnice międzykulturowe zawsze będą istnieć ponieważ każdy dorasta w inny sposób, w innym środowisku. To co jest najważniejsze dla każdego człowieka, jest zasiane w nas kiedy jesteśmy dziećmi. Niemniej jednak możemy rozwijać w sobie umiejętności, które pozwolą nam rozumieć różnice między kulturami a także nawiązywać pozytywne relacje z ludźmi odmiennych kultur.” Oprócz różnic widocznych dla oka występują także takie których młody człowiek nie rozumie, które kłócą się z jego systemem wartości, z normami, którymi kierował się przez całe życie. Jednak do życia w odmiennej kulturze można osobę przygotować. Nie można jej dać gotowych rozwiązań sytuacji które mogą ja spotkać, ale można jej uświadomić, że takie różnice, o których nie zdawała sobie dotychczas sprawy, mogą zaistnieć. Niniejsza praca porusza problemy adaptacji międzykulturowej polskich studentów uczestniczących w programach edukacyjnych Unii Europejskiej. Uwagę poświęcono przede wszystkim programowi Socrates – Erasmus cieszącemu się dużą popularnością wśród studentów. Zanalizowane zostały problemy wynikające nie tylko z różnic między poszczególnymi państwami biorącymi udział w programie, ale również te wynikające z występowania szoku kulturowego po wyjeździe i po powrocie i komunikacji międzykulturowej. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna pl
dc.subject kultura pl
dc.subject komunikacja międzykulturowa pl
dc.subject modele kultury pl
dc.subject bariery w komunikacji pl
dc.subject model inteligencji kulturowej wg Earley'a i Ang 'a pl
dc.subject szok kulturowy pl
dc.subject adaptacja w innej kulturze pl
dc.subject edukacyjne programy wymiany międzynarodowej pl
dc.subject Proces Boloński pl
dc.subject European Credit Transfer System pl
dc.subject Erasmus Student Network (ESN) pl
dc.subject Integrated Reporting for International Students – IRIS pl
dc.title Problemy adaptacji międzykulturowej polskich studentów uczestniczących w programach edukacyjnych Unii Europejskiej pl
dc.title.alternative Problems with intercultural adaptation of Polish students participating in educational programs of European Union en
dc.type masterThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info