Głównym celem niniejszej pracy jest przedstawienie kształtowania się dochodów i wydatków w gminie Podegrodzie w latach 2008 – 2010 z podziałem na wydatki bieżące i inwestycyjne. Zgodnie z art. 111 Ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz. U. 1998, nr 155, poz. 1014/, jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania własne, służące zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej, jak również zadania zlecone ustawowo. Podmiotem badanej pracy jest Gmina Podegrodzie, natomiast głównym przedmiotem badania jest szczegółowa analiza dochodów i wydatków Gminy Podegrodzie na przestrzeni lat 2008-2010 r. W części teoretycznej pracy będą przedstawione podstawy ustrojowe funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce, gospodarka finansowa badanej Gminy, jak również ogólna charakterystyka Gminy Podegrodzie. Natomiast w części praktycznej badanej jednostki, ukazana będzie szczegółowa analiza dochodów i wydatków budżetowych, z podziałem na wydatki bieżące i inwestycyjne, jak również ocena gospodarki finansowej w świetle obowiązujących przepisów prawa.
The main objective of the present study is to present the evolution of income and expenses in the community Podegrodzie in the years 2008 - 2010, broken down by general expenses and investment. In accordance with Article 111 Act of 26 November 1998 Public Finance / Coll. Laws 1998, No. 155, item. 1014 /, local governments carry out their tasks to satisfy the needs of local communities, as well as the tasks assigned by law. The subject of the test work is Podegrodzie Community, while the main object of study is a detailed analysis of income and expenses of community Podegrodzie over the years 2008-2010. In the theoretical part of work will be presented constitutional basis for the functioning of local government in Poland, the financial management of research community, and also the general characteristics of community Podegrodzie. In turn in the practical part of the audited unit will be shown a detailed analysis of budget income and expenses, broken down into general expenses and investment, and also assessment of financial management in light of applicable laws.