Handel w Internecie na przykładzie internetowej pizzerii http://212.182.107.38
Abstrakt
Historia rynków elektronicznych nie jest zbyt długa. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż gwałtowny rozwój technologii informatycznych nastąpił w ostatnich latach. We wczesnych latach siedemdziesiątych niektóre firmy, głównie linie lotnicze USA, stworzyły dosyć mocno ograniczone elektroniczne kanały sprzedaży, oferując z ich pomocą wyłącznie własne towary bądź usługi. Okazało się bardzo szybko, iż konsumenci nie chcieli być ograniczeni przez dostawców, nawet najlepszych, wyłącznie do ich własnych towarów bądź usług. Chcieli mieć możliwość porównania różnorodnych ofert po to, aby wybrać tę, która z ich punktu widzenia jest najlepsza. Stąd też strategia przywiązania klientów jedynie do oferty własnej firmy musiała zostać zarzucona. Niemniej jednak były to pierwsze usiłowania stworzenia mniej lub bardziej ograniczonych rynków elektronicznych. W następnych latach podejmowano wiele prób prowadzenia handlu elektronicznego głównie pomiędzy firmami (business to business). Były też pewne usiłowania prowadzenia handlu elektronicznego w segmencie rynku związanym z klientami indywidualnymi (business to customers), jednak generalnie rzecz biorąc dostęp do tych rynków był mocno ograniczony. Nie miały one z pewnością wszystkich postulowanych cech rynków elektronicznych: wszechobecność, łatwość dostępu do informacji, niskich kosztów transakcji. Dopiero eksplozja Internetu spowodowała, iż zaczął się wyłaniać i kształtować pierwszy prawdziwie globalny rynek elektroniczny bliski spełnienia wszystkich wymienionych powyżej warunków. Chociaż początków Internetu należy szukać w roku 1957, to jego rozwój jako rynku elektronicznego zaczął się w roku 1993, gdy dzięki pojawieniu się graficznej przeglądarki zasobów World Wide Web miliony potencjalnych klientów na całym świecie zaczęły odwiedzać i penetrować tę jego multimedialną część. Rynek elektroniczny tworzący się wokół Internetu, dynamicznie rozwijając się z miesiąca na miesiąc, staje się pierwszym globalnym i powszechnie dostępnym rynkiem, na którym wszyscy chcący w nim uczestniczyć mogą to z łatwością uczynić jako dostawcy towarów lub usług, czy też jako klienci, lub po prostu jako osoby zwiedzające wirtualną rzeczywistość.
Opis
Słowa kluczowe
Internet, e-business, Business-to-Customer, Business-to-Business, firmy w Internecie, sklepy internetowe, języki programowania, PHP, tworzenie stron WWW, MySQL – prosta baza danych, pizzeria w Internecie