Abstract:
W dobie globalizacji i nasilającej się konkurencji jakość odgrywa nadrzędną rolę w przedsiębiorstwie. Jakość dotyczy zaufania klienta do wyrobu, a zapewnienie jakości to zaufanie klienta do przedsiębiorstwa. O zapewnieniu jakości nie można mówić jednoznacznie, nie znając poziomu odniesienia, jaki ma ono gwarantować. Poziom ten jest określony przez wymagania nabywców wyrobów produkowanych w przedsiębiorstwie. Bardzo istotną rolę w przedsiębiorstwie odgrywa system zarządzania jakością oparty na międzynarodowej normie ISO 9001:2000, który pozwala na osiąganie stałych korzyści poprzez wzrost świadomości jakościowej w całym przedsiębiorstwie oraz wzrost wiarygodności w oczach potencjalnych klientów i kontrahentów. Wprowadzenie w przedsiębiorstwie systemu jakości zgodnego z wymaganiami norm ISO 9001:2000 wiąże się ze zmianą filozofii zarządzania przedsiębiorstwem polegającą na podporządkowaniu wszystkich działań w zaspokojeniu wymagań klienta. Niniejsza praca posiada dwa cele. Pierwszym z nich jest opisanie teoretycznych zasad funkcjonowania systemu zarządzania jakością w oparciu o wymagania normy ISO 9001:2000. Drugim celem jest przedstawienie funkcjonowania systemu zarządzania jakością w praktyce na przykładzie lidera branży piwowarskiej w Polsce – Kompanii Piwowarskiej.