Abstract:
Polska stając się państwem członkowskim Wspólnoty Europejskiej została wsparta przez fundusze strukturalne i Fundusze Spójności oraz objęta skoordynowaną polityką spójności społeczno – gospodarczej. Temat integracji Polski z Unią Europejską już w początkowym etapie budził wiele kontrowersji w społeczeństwie polskim. Trzeba zwrócić uwagę na dopasowanie naszych standardów do unijnych oraz jakie warunki Polska musi spełnić, by uzyskać pomoc ze strony Unii Europejskiej. Podstawową przyczyną zainteresowania polityką rozwoju regionalnego w Unii Europejskiej były zróżnicowania regionalne oraz ich negatywne konsekwencje występujące na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej. Walka z zacofaniem strukturalnym jest bardzo trudna i kosztowna. Zazwyczaj wymaga ona długiego czasu (co doskonale widać na przykładzie Polski). Wiąże się to ze sporymi nakładami inwestycyjnymi i koniecznością przekwalifikowania siły roboczej. Nie wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej są w stanie skutecznie zrealizować te zadania, dlatego istnieje potrzeba wspólnego działania. W tym celu powstała europejska polityka regionalna, która realizuje następujące zadania: koordynuję politykę regionalną krajów członkowskich, udostępnia środki finansowe na wspólne cele uzgodnione przez państwa członkowskie i przez Unię, a ponadto zwiększa spójność gospodarczą i społeczną należących do niej państw. Zasadniczym źródłem pomocy w ramach polityki strukturalnej są fundusze przedakcesyjne, a środki unijne dotychczas realizowane przez Polskę mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia przez nasz kraj określonych celów.Celem pracy było przedstawienie i ocena sposobu, w jaki gmina Tuchów wykorzystała środki z funduszy przedakcesyjnych (PHARE, SAPARD) oraz jak korzystaz funduszy strukturalnych (EFRR) i Inicjatyw Wspólnotowych (LEADER +).