dc.description.abstract |
Ciągły rozwój jest warunkiem utrzymania się przedsiębiorstwa na rynku wobec ciągle zmieniającego się otoczenia. Aby rozwój przyniósł zamierzony skutek, należy obrać odpowiednia strategię. Strategię tworzy się w odniesieniu do rynków, klientów i konkurentów, w oparciu o zidentyfikowane źródła przewagi konkurencyjnej. Postępujące procesy globalizacji odnoszące się do produktów, rynków finansowych i pieniężnych, przewaga podaży nad popytem, ekspansja technologii informatycznych, wzrost roli innowacji jako czynnika konkurencyjności to zmienne wpływające na wybór strategii rozwoju przedsiębiorstw. Na zachowania przedsiębiorstw w ujęciu strategicznym wpływać będą rejestrowane w wymiarze masowym, koncentrujące się wokół zmian postaw i zachowań w obszarze życia społecznego i gospodarczego uwarunkowania socjopsychologiczne, ujawniające się w postaci megatrendów.Megatrendy odnoszą się do postaw życiowych, wynikających m.in. z dużej ilości wolnego czasu, uwzględniania sensu życia aktywności życiowej, ale również nawiązują do odpowiedzialności społecznej i związanej z nią środowiskiem naturalnym.
W czołowych krajach świata, gdzie dominuje prymat wiedzy, odnotowuje się wzrost dobrobytu i mimo, że występuje wzrost sektora usług kosztem przemysłu, obserwuje się wzrost świadomości zagrożeń globalnych (w tym ekologicznych) i konieczności poprawy gospodarki zasobami. Przedsiębiorstwo w ramach swojego rozwoju, poza klientami i konkurentami, musi mieć na uwadze fakt istnienia w jego otoczeniu przedsiębiorstw w większości prywatnych, nastawionych na działalność gospodarczą, ale nie nastawione na zysk, takie jak organizacje sektora publicznego (w tym władze różnych szczebli) lub organizacje tzw. trzeciego sektora realizujące cele społeczne. W otoczeniu występuje ponadto szereg organizacji funkcjonujących na pograniczu tych trzech sektorów. Stąd też, orientując się na rynku należy w poszczególnych etapach swojego rozwoju tworzyć różne formy relacji z organizacjami w otoczeniu.
Przedsiębiorstwo w ramach swojego rozwoju powinno zwiększać swoją jakość w oparciu o produkty oraz ciągle doskonaloną architekturę organizacji, czyli strukturę, procesy i systemy. Dla realizacji swoich strategicznych celów rozwoju przedsiębiorstwa tworzą struktury sieci lub przybierają formy zdywersyfikowane. Przedstawione uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstwa w niniejszej pracy rozpatrywano, przyjmując jako punkt wyjścia jego orientację rynkową. |
pl |