Abstract:
Celem niniejszej pracy jest próba oceny wpływu systemu motywowania pracowników „Cegielni Zawada” na efektywność firmy. Należy nadmienić, że efektywność firmy jest rozumiana, jako zwiększenie sprzedaży, rozbudowę sklepu, rozbudowę pieca, w którym wypalana jest cegła, zwiększenie asortymentu, zwiększenie produkcji, pozyskiwanie nowych klientów oraz nowych rynków zbytu. Aby zrealizować powyższy cel przeprowadzono badania w maju 2011 r. w „Cegielni Zawada”. Badanie z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety objęło 48 osób. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy rozdział przedstawia podstawowe pojęcia związane z motywowaniem, istotę, funkcję oraz techniki. Ujęto w nim również współczesne teorie motywacji tj. teorie treści, procesu oraz wzmocnienia. W rozdziale drugim zostały ukazane instrumenty pobudzania motywacji w zarządzaniu firmą. Przedstawione zostały finansowe oraz pozafinansowe środki pobudzania motywacji. Trzeci rozdział został poświęcony firmie „Cegielnia Zawada”, jej historii, strukturze organizacji oraz systemowi motywacyjnemu, jaki występuje w firmie. Czwarty rozdział zawiera informacje na temat problemu pracy oraz opis grupy badawczej. Piąty rozdział przedstawia wyniki badań i ich analizę. Po przeanalizowaniu ankiet można stwierdzić, że w firmie „Cegielnia Zawada” istnieje system motywacyjny pracowników, a największym motywatorem w firmie jest wynagrodzenie oraz premie.