Abstract:
Współcześnie żyjący ludzie w coraz większym stopniu stają się uzależnieni
od różnego rodzaju technologii, co przybiera najczęściej postać korzystnego dla cywilizacji rozwoju. Technologie, które jeszcze kilka lat temu były stosowane
na szeroką skalę i cieszyły się ogromnym uznaniem ludzi, dziś są przestarzałe i ustępują miejsca nowszym rozwiązaniom i innowacjom. Te technologie, które opierają się upływowi czasu i nie dają się zastąpić nowszymi rozwiązaniami, w szybkim tempie zatracają swój innowacyjny charakter i stają się po prostu powszechne. Tempo zmian zachodzących w otoczeniu zmusza funkcjonujące w nim jednostki do ciągłego rozwoju, ponieważ nie podążanie z duchem zmian oznacza tak naprawdę cofanie się. Podobnego rodzaju problemy dotyczą przedsiębiorstwa i jego funkcjonowania
na rynku. Właściwie wszystko, co w jakiś sposób wiąże się z otoczeniem przedsiębiorstwa - począwszy od obszaru działalności, wielkości produkcji czy lokalizacji firmy, a skończywszy na strukturze organizacyjnej, liczbie zatrudnionych czy wysokości płac - jest efektem pewnych warunków, w których ono istnieje. Biorąc pod uwagę tempo, w jakim warunki te ulegają zmianom, należałoby zastanowić się jaka strategia działania przedsiębiorstwa pozwoli osiągnąć przewagę konkurencyjną. Współczesna teoria zarządzania mówi o co najmniej kilku różnych strategiach,
z których najważniejsze to: strategia lidera kosztowego, strategia odróżniania się, strategia koncentracji czy konkurencyjność w oparciu o zasoby. Dostęp do Internetu oraz prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem światowej sieci jest zagadnieniem bardzo aktualnym. Obecnie większość firm posiada już albo zamierza wkrótce zainstalować stałe lub dzierżawione łącza do Internetu. Aktualnie Internet wpływa już na sposób w jaki ludzie pracują, odpoczywają, zdobywają nowe wiadomości i umiejętności. Równocześnie pojawiła się nowa forma działalności gospodarczej - zwana e-biznesem. E-biznes to prowadzenie i kreowanie działalności w oparciu o możliwości jakich dostarczają technologie internetowe. Wśród oczywistych korzyści na pierwszy plan wyłaniają się: szybkość, elastyczność, wygoda, dostosowanie do indywidualnych potrzeb, a co najistotniejsze coraz mniejszy koszt. Internet stał się szansą, którą trzeba wykorzystać. Nowym przedsiębiorstwom
nie jest łatwo sprostać doświadczonej konkurencji o znacznie szerszym obszarze działania w tradycyjnej grze rynkowej. W Internecie natomiast reguły działalności dopiero się tworzą. Podstawowe znaczenie ma tutaj nowatorska strategia i nowatorskie kreatywne określenie modelu działania firmy. W podejściu internetowym nie chodzi jedynie o firmy zorientowane na nowe technologie. W Internecie będzie w przyszłości musiała znaleźć się dosłownie każda firma pragnąca prowadzić jakąkolwiek działalność podstawową. Internet to w chwili obecnej główne wyzwanie strategiczne, na którego ignorowanie nie może pozwolić sobie żadna firma. Konkurencja na polu e-biznesu
nie będzie polegała w przyszłości na konkurencji w handlu pojedynczymi produktami czy usługami, ale będzie to rywalizacja modeli biznesowych opisujących kompleksowy sposób obsługi danego rynku lub fragmentu rynku. Celem pracy jest pokazanie korzyści oraz zwrócenie uwagi na nowe możliwości rozwoju jakie daje Internet przy prowadzeniu szeroko pojętej działalności gospodarczej przez małe i średnie przedsiębiorstwa.