Abstract:
Celem niniejszej pracy jest analiza procesu wdrożenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie X. Została ona dokonana na podstawie dokumentacji wewnętrznej i obserwacji pracowników w miejscu pracy. W wyniku badań dokonano odpowiedzi na postawione pytania badawcze. Pracownicy jako korzyści wdrożenia ISO wskazali: wzmocnienie pozycji na rynku, wzrost satysfakcji klientów, zmniejszenie strat i braków z tytułu niskiej jakości świadczonych usług, określenie zasad organizacji pracy i odpowiedzialności. Natomiast jeśli chodzi o koszty związane z wdrożeniem to ograniczyły się one do kosztów szkoleń oraz audytowania i certyfikowania przez zewnętrzną firmę certyfikującą. Większość zadań związanych z certyfikacją została wykonana przez pracowników przedsiębiorstwa X w związku z ich potencjałem i odpowiednimi kompetencjami. Wdrożenie systemu zarządzania jakością sprzyja podniesieniu efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa jako całości, a zwłaszcza w zakresie organizacji pracy i obsługi klienta. Wnioski takie stworzono na podstawie analizy ankiet badających poziom satysfakcji klienta sprzed wdrożenia ISO i po jego wdrożeniu. Dokonana została analiza dokumentacji związanej z przygotowaniem i utrzymaniem ISO, zaprezentowane zostały procedury obowiązujące w przedsiębiorstwie oraz polityka jakości przedsiębiorstwa X.