Abstract:
Public relations to dziedzina aktywności instytucji, która w ostatnich czasach obrosła ogromną ilością mitów i teorii. Przez część kadry zarządzającej PR jest traktowany jako uzupełnienie marketingu bądź reklamy. Z kolei dla innych PR jest lekiem na całe zło świata, które może spaść na instytucję w okresie jej istnienia. W ciągu ostatnich kilkunastu lat pojawiła się duża ilość prac teoretycznych i praktycznych poświęconych dziedzinie public relations. Podczas przygotowywania pracy starano się zawrzeć myśli i idee sformułowane przez najbardziej uznanych autorów. W pracy tej starano się przedstawić przegląd najważniejszych definicji, który pozwolił na poznanie rozwoju dziedziny, przedstawiono punkty widzenia specjalistów zajmujących się zarówno marketingiem jak i Public Relations. Starano się również przedstawić zakres działań jakie mogą być za przynależne tej dziedzinie oraz ograniczenia z nią związane. Zwrócono również uwagę na problematyczną kwestię pomiaru skuteczności działań. Osobny rozdział poświęcono kwestii kryzysu, który jest nierozłącznie związany z sytuacją rynkową. Starano się wykazać iż działania PR mogą pomóc w rozwiązaniu nawet najtrudniejszych kwestii pod warunkiem zwrócenia się do osób bądź instytucji posiadających właściwe kompetencje. Starano się również w tej pracy wykazać iż niezbędnym jest kreowanie wizerunku instytucji przez cały okres jej obecności na rynku, od momentu pojawienia się, przez cały okres działalności aż do zakończenia jej działań.