Abstract:
Tematem pracy jest służba zdrowia – jej problemy, system i funkcjonowanie, jak i możliwości wprowadzenia marketingu w organizację i życie codzienne zakładów opieki zdrowotnej. Celem pracy jest znalezienie przyczyn złego funkcjonowania służby zdrowia w Polsce, wyjaśnienie ich i wyszukanie pewnych sposobów rozwiązań umożliwiających poprawę sytuacji. Praca oparta jest na porównaniu funkcjonowania polskiej służby zdrowia a służby zdrowia w krajach Unii Europejskiej. Dzięki tym porównaniom zostanie udowodnione, że w Polsce służba zdrowia również może pokonać trudności i rozwiązać problemy. Przepisy Unii Europejskiej w zakresie funkcjonowania służby zdrowia opierają się na dyrektywach. Wyróżnić można dwa podstawowe cele: realizacja zasady swobodnego przepływu osób, a więc umożliwienia swobodnego podejmowania pracy w innych krajach Unii Europejskiej czemu ma służyć uznawanie dyplomów, oraz urzeczywistnienia pośrednich i bezpośrednich zakazów dyskryminacji ze względu na narodowość.
Kwestie związane ze służbą zdrowia regulowane są zarówno przez ustawodawstwo wspólnotowe, jak i prawodawstwo każdego z państw członkowskich Unii Europejskiej. Dla pacjentów ważny jest fakt, że mogą korzystać z usług medycznych w dowolnie wybranym kraju Wspólnoty. Bardzo istotnym zagadnieniem są regulacje związane z ochroną praw pacjenta.
W celu ochrony praw pacjenta, w wielu państwach europejskich ukształtowane zostały różne formy instytucjonalne, czego przykładem jest Wielka Brytania, gdzie w celu ochrony praw pacjenta powołano rzecznika praw pacjenta. Ciekawym zagadnieniem jest również pojęcie marketingu w służbie zdrowia. Marketing jest trudną dziedziną do zrealizowania w organizacjach nienastawionych na zysk, jaką jest między innymi służba zdrowia. Z pewnością wdrożenie marketingu nie jest łatwe, lecz gdy już zacznie działać w placówkach zdrowotnych, szpitalach, gabinetach to w stu procentach przyniesie oczekiwane rezultaty. Drugim celem pracy jest wyjaśnienie znaczenia marketingu jak i ukazanie jego zalet.