Abstract:
Dynamiczne zmiany w otoczeniu przedsiębiorstwa niosą za sobą potrzebę zmiany koncepcji zarządzania. Nie wystarcza już styl zarządzania operacyjnego skupiającego swą uwagę na podejmowaniu decyzji dotyczących bieżącej działalności firmy i zorientowanego na zyski w krótkim okresie czasu. Przedsiębiorstwo funkcjonujące w gospodarce rynkowej powinno koncentrować swoją uwagę na budowie i wdrażaniu strategii rozwoju polegającej na wyznaczaniu długofalowych celów przynoszących sukces, oraz formułowaniu dostosowanych do sytuacji przedsiębiorstwa i otoczenia, sposobów osiągnięcia celów tego przedsiębiorstwa. Niezmiernie ważnym elementem zarządzania strategicznego jest właściwe sformułowanie strategii, poparte szeroką analizą przedsiębiorstwa i jego otoczenia. Czasami strategia jest latami wypracowywana i mozolnie doskonalona, innym razem jest efektem nowatorskiej koncepcji menadżera firmy. Celem pracy jest przedstawienie analizy cyklu fazy życia małej firmy „SferaNET” Sp. z o.o. dostarczającej Internet, która jako pierwsza firma w kraju wdrożyła komercyjnie technologię WiMax na rynek polski. Praca dodatkowo służy weryfikacji trzech hipotez badawczych: 1. Mała firma ma szanse stania się liderem na rynku regionalnym poprzez inwestycje w nowe technologie. 2. Kluczowymi czynnikami sukcesu dla analizowanej firmy są: wzrost udziału w rynku oraz osiągnięcia w dziedzinie rozwoju. 3. Diagnozowanie fazy życia firmy wpływa na jego rozwój.