Opakowanie jako instrument kształtowania i zmiany postaw konsumenckich

Ładowanie...
Miniatura

Data

2007

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Współczesny rynek charakteryzuje olbrzymia konkurencja. Czynnikiem, który może zadecydować o utrzymaniu się na nim, jest umiejętność wyróżnienia swojego produktu, czy usługi na tle towarów, które coraz częściej nie różnią się od siebie w ramach tego samego rodzaju oraz przedziału cenowego właściwie niczym. Doba unifikacji produktów powoduje, że elementem, mogącym wyróżniać dany produkt, staje się opakowanie. Biorąc pod uwagę fakt, że 97% produktów wytwarzanych na świecie potrzebuje opakowania , oraz, że obecnie traktuje się je jako integralną część produktu, staje się ono jednym z czynników, które mogą przyczynić się do rynkowego sukcesu lub porażki produktu. Opakowanie jest także jednym z najistotniejszych instrumentów wpływających na kształtowanie postaw konsumenckich. Pojęcie postawy oznacza uczucie lubienia bądź nielubienia, jakie żywi konsument wobec różnych obiektów czy bodźców , w tym także produktu i opakowania. Zatem, jeśli opakowanie i produkt tworzą pewnego rodzaju całość, postawa, jaką przyjmie konsument wobec opakowania, może rzutować na jego odczucia względem samego produktu. Wynika to z faktu, że obraz produktu, jaki tworzy się w świadomości konsumenta w postaci wyobrażeń, sądów i oczekiwań, jest kształtowany między innymi właśnie przez opakowanie. To z kolei daje podstawy do twierdzenia, że opakowanie może być bardzo efektywnym narzędziem wpływania na postawy, a w konsekwencji zachowania nabywców. Rozważania zawarte w pracy służą określeniu związku między rolą opakowania, a procesem kształtowania i zmiany postaw konsumenckich. Cele szczegółowe wynikają z wpływu poszczególnych elementów opakowania na postawę nabywców w zależności od czynników takich jak charakter zakupów, aspekt ochrony środowiska czy rodzaj miejsca sprzedaży.

Opis

Słowa kluczowe

opakowania, postawy konsumenckie, marketing-mix, rola postaw klientów, komunikacja z konsumentem, opakowania i marketing

Cytowanie