dc.description.abstract |
Reklama jest wszelką płatną formą nieosobowego przedstawiania i popierania produktów, usług oraz idei przez określonego nadawcę. Uważana jest za najistotniejszy i najbardziej rozpowszechniony składnik promocji.
Poglądy na reklamę podlegają ciągłym zmianom. O ile w latach pięćdziesiątych pojmowano reklamę jako czynnik towarzyszący aktowi kupna – sprzedaży, o tyle począwszy od lat sześćdziesiątych reklama jawi się jako zjawisko kompleksowe, pełniące rozliczne funkcje informacyjne, perswazyjne, komunikacyjne i kulturotwórcze. Reklama rozpowszechnia zarówno produkt, wiedzę o instytucjach, jak i sposób życia. We współczesnym świecie jest nieodłącznym elementem życia wielkich metropolii. Występuje na pograniczu ekonomi, sztuki i kultury. Towarzyszy kwiększości przestrzennych relacji człowieka z otoczeniem. Plakat, neon, wystawa, hasło to fragmenty pejzażu współczesnych miast, które bez reklam są jak martwe. Niektóre pojęciami potocznymi oddziałują nie tylko na świadomość wzrokową, ale i na zasób leksykalny współczesnych ludzi. Reklama wykorzystuje różne sposoby docierania do odbiorcy. Celem pracy jest ukazanie, w jaki sposób, za pomocą jakich form i środków komunikowania, reklama wpływa na decyzje nabywców i postępowanie konsumentów na rynku, czyli jaki maksymalnie wpływ może wywierać reklama na rynek docelowy, w dobie postępującej liberalizacji rynkowej, a także silnie rozwijającej się konkurencji. Za skuteczne uważa się takie działania reklamowe, które w jakimś stopniu prowadzą do skutku zamierzonego jako cel, tzn., które umożliwiają lub ułatwiają jego osiągnięcie, bądź też powodują jego osiągnięcie, całkowite lub częściowe. |
pl |