Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie tego, w jaki sposób środki pozyskiwane z funduszy Unii Europejskiej stwarzają możliwości kształcenia i rozwoju chorych dzieci. W pracy opisano możliwości wykorzystania środków finansowych pozyskanych z funduszy Unii Europejskiej na zwiększenie efektywności i skuteczności systemu rehabilitacji uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Zbylitowskiej Górze, dzięki czemu szkoła może realizować nałożone na nią zadania w zakresie kształcenia i rozwoju, a zatem osiągać założone cele. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedstawiono charakterystykę systemu finansów publicznych oraz źródeł finansowania jednostek budżetowych. Rozdział drugi poświęcono opisowi systemu finansowego Unii Europejskiej, w którym główną uwagę zwrócono na główne fundusze strukturalne oraz budżet Unii Europejskiej, jako podstawowe źródło finansowania wielu programów narodowych, lokalnych projektów, przemian strukturalnych, prac badawczo-rozwojowych, a także wielu innych przedsięwzięć inwestycyjnych. W trzecim rozdziale opisano fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Projekty, które finansowane są z tych funduszy muszą być bezwzględnie realizowane według określonych celów. Jednym z najważniejszych celów jest wyrównanie poziomu gospodarczego oraz wyrównanie poziomu życia mieszkańców regionów Unii. Czwarty rozdział, empiryczny, oparty jest na analizie projektów realizowanych w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Zbylitowskiej Górze. Ośrodek ten bierze udział w różnego rodzaju projektach europejskich, których dofinansowanie pozwala ułatwić rehabilitację chorych dzieci. Przedstawiono, z jakich funduszy można je pozyskać oraz jak ważną odgrywają rolę w przygotowaniu dzieci niepełnosprawnych do samodzielnego życia i integracji ze środowiskiem.